شرح وظایف واحد فناوری اطلاعات 

۱-     بخش خدمات و پشتیبانی و نگهداری

هدف این بخش ارائه خدمات جاری فناوری اطلاعات و ارتباطات و نگهداری سیستمهای سخت افزاری ، نرم افزاری و شبکه  شرکت می باشد .

 

رئوس وظایف مربوطه این قسمت بشرح زیر می باشد :

  •       رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری کلیه سیستمهای رایانه موجود در شبکه
  • نگهداری و مدیریت شبکه
  •        بررسی و بکارگیری روشها و راهکارهای مقابله با نفوذ و آلودگی های ویروسی
  •        نگهداری و حفظ ارتباطات شبکه با دفتر مرکزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و
  •        پشتیبانی فنی کلیه سیستمهای شبکه
  •        پشتیبانی نرم افزاری از کلیه نرم افزارهای کاربردی مورد استفاده در شبکه (  اتوماسیون اداری برید ، نرم افزارهای آموزش، وب سایت، حضور و غیاب، حسابداری حقوق و دستمزد همکاران سیستم و .)
  •     مشاوره به کارپردازان در جهت خرید تجهیزات و قطعات کامپیوتری با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب
  •        انجام مراحل کارشناسی ، خرید ، تعمیر و بروز رسانی تجهیزات IT
  •        مشاوره در زمینه IT  و راهنمایی و همکاری با مدیران ، کارکنان در انتخاب نرم افزارهای موجود ،سخت افزار و بانکهای اطلاعاتی و سایر منابع مورد نیاز جهت رفع نیازمندیها
  •     بررسی محصولات و سیستمهای موجود و پیشنهاد جایگزین های احتمالی در جهت جوابگویی    به نیازمندیهای مشخص شده
  •      نصب ، تنظیم و تغییر نرم افزارها، شبکه ها ، بانکهای اطاعاتی و سایر سیستمها
  •      بررسی و انعقاد قراردادهای نگهداری و پشتیبانی موجود با نظارت فنی

۲-    بخش آموزشی و اطلاع رسانی

یکی از اساسی ترین پایه ها در توسعه و به نتیجه رسیدن طرحهای فناوری اطلاعات، آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این زمینه می باشد .

مسئول فناوری اطلاعات با بررسی اطلاعات، می بایست ایده های نوآورانه و استراتژیک جهت حل مشکلات حیاتی  شرکت را  ارائه دهد و خود برای عملی شدن آن اقدام کند .

رئوس وظایف این واحد به شرح زیر است:

  •   آموزش مستمر کلیه کاربران مطابق با فناوریهای اطلاعات جدید( هماهنگی جهت بر گزاری کارگاههای مرتبط با IT)
  •   مدیریت سایت مرکزی
  •   راهنمایی  وکمک به کاربران در جهت استفاده از بسته های نرم افزاری و امکانات آنها
  •       بروز بودن واحد از اطلاعات و نرم افزارهای جدید و اطلاع رسانی به کلیه پرسنل از طریق وبسایت و ایمیل کارکنان و دانشجویان
  •     برگزاری کلاسهای آگاهی رسانی و فرهنگ سازی استفاده از نرم افزار و سخت افزار در صورت لزوم
  •    نوشتن مستندات کاربری  ، راهنمای کاربران ، راهنمای کاربران ارشد
  •   بررسی نیازمندیهای آموزشی شرکت در حوزه فناوری اطلاعات

۳-    بخش زیر ساخت و  شبکه

هدف این بخش ارائه خدمات جاری فناوری اطلاعات و نگهداری سیستم‌های سخت‌افزاری، نرم افزاری و شبکه است.

رئوس وظایف این واحد به شرح زیر است:

  •  توسعه زیر ساختهای شبکه
  •  ایجاد و مدیریت ایمیل سازمانی
  •   بازدید دوره ای از کلیه سیستمهای رایانه ای موجود در شبکه
  • پشتیبانی و بروز رسانی پایگاه داده شبکه
  • ارتقا سرورهای محلی به منظور بهینه سازی ارائه سرویس به کاربران
  • اقدام درجهت اتصال و یا انفصال کامپیوترهای موجود در حوزه بنا بر نیاز و فراهم نمودن مقدمات لازم و انجام تنظیمات مربوطه منطبق بر فرآیندهای مدیریت فناوری
  •  مدیریت و پشتیبانی از شبکه داخلی و ارتباط آن با شبکه خارجی
  • برطرف نمودن اشکالات کاربران در استفاده از سرویسهای شبکه شرکت طبق فرآیندهای کاری
  •  پشتیبانی و نگهداری شبکه   wireless و رفع عیب آن
  • تحلیل و بررسی انواع سطوح دسترسی کاربران
  • تخصیص انواع سطوح دسترسی کاربران ( اینترنت و اینترانت و پرینت )
  • تحلیل در راستای زیر ساختها و شبکه
  •  ارائه سامانه ها جهت تسهیل در امور خدمات رسانی
  • حفظ امنیت فیزیکی محیط اتاق سرور- دما و دقت در عبور و مرور ها
  •  نگهداری و مدیریت زیر ساخت شبکه

۴-  امور ستادی

  •     شرکت در جلسات و همایش های مدیریت فناوری و ارائه گزارشات لازمه و مرتبط در موعد مقرر
  •    نظارت فنی بر قراردادهای فناوری اطلاعات و ارتباطات
  •    به روز نگه داشتن مطالب  بخش فناوری اطلاعات  در وب سایت  (اخبار و اطلاعیه ها و )
  •   تنظیم سیاستهای لازم در زمینه سخت افزارها و نرم افزارها، داده ها و شبکه ها، جهت ایجاد نظامهای مطلوب اطلاع رسانی بمنظور پویایی و افزایش رضایت عمومی
  •     مطالعه وارزیابی پیشرفتهای حاصله در زمینه فناوری سخت افزار ونرم افزار به منظور ارتقای سطح کارایی واحد مربوط
  •     اجرا وبکارگیری آخرین یافته های فن آوری اطلاعات به منظور ارتقای توانمندی واحد مربوطه
  •  نظارت برکاربرد مناسب فناوری اطلاعات درواحد مربوطه به منظور بهره وری سیستم
  •    شرکت در سمینارهای مربوطه
  •   مطالعه واظهار نظر در خصوص طراحی وپیاده سازی سیستمهای کاربردی
  •     اظهار نظر درخصوص نوآوریها وطراحیهای جدید فن آوری اطلاعات
  • تحقیق، پژوهش و مطالعه و کسب آگاهی از سیستم‌های مختلف ارتباطی و اطلاعاتی و ارائه راه حل‌های مناسب، به منظور توسعه و بهبود سیستم‌های شبکه در جهت توسعه ارتباطات
  • فرهنگسازی و تلاش در جهت استفاده کاربردی از سیستم‌های اطلاعاتی، بانکهای اطلاعاتی در جهت ارتقاء طرح تکریم ارباب رجوع و ارائه طرحهای مناسب با استفاده از سامانه‌های فناوری اطلاعات و علوم رایانه
  •  انجام بررسی‌های راهبردی در زمینه‌ طرح‌های جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات ، مطالعه وتحقیق در زمینه پیشرفت‌های علمی و فنی فرابری داده‌ها و ارائه طرح‌های جدید در جهت نیل به اهداف سازمانی

۵ - واحد تحقیق و توسعه شبکه و نرم افزار

هدف این بخش حفظ و تداوم جریان تحقیق‌ علمی در زمینه فناوری اطلاعات و توسعه، تکمیل و بومی‌سازی کاربردهای مختلف قابل بهره برداری در سطوح و بخش‌های مختلف شرکت است.

در این راستا رئوس وظایف این واحد به شرح زیر است:

  •     تحلیل، طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای مورد نیاز شرکت
  •   توسعه زیر ساخت شبکه شرکت
  •  توسعه سرویس‌های شبکه (اینترنت، پست الکترونیکی، وب و)
  •    نظارت بر قراردادهای توسعه نرم‌افزار
  • تهیه و اجرای طرح مجتمع سازی نرم‌افزار و سیستم‌های اطلاعاتی شرکت

 


6.1.7.0
گروه دورانV6.1.7.0